The New Yorkse rockband The Pretty Reckless speelde dit weekend (19 juni 2026) voor het eerst op Pinkpop en het optreden was enerverend, rockend en vooral “boegbeeld” frontvrouw Taylor Momsen bespeelde het enthousiaste publiek met verve. Na de show had ik gelegenheid om met Taylor en Ben Phillips (gitaar) te praten en dat gesprek ging natuurlijk over hun fantastische optreden maar ook over de nieuwe plaat van The Pretty Reckless. Helaas moest de band tijdig vertrekken dus het werd een soort van “haast” interview….

Interview & foto’s: Martien Koolen

Hoe heb je het eerste optreden op Pinkpop ervaren?
Taylor: “Heet, het is echt super heet, maar het optreden was super, het publiek ging lekker mee, het geluid was super en we hadden het echt naar onze zin op het podium. De interactie met het publiek was prima; volgens mij heeft het publiek genoten, ondanks de hitte.”

Gisteren speelden jullie op Hellfest in Frankrijk, hoe was dat?
Taylor: “Ook geweldig en de naam van dat festival is natuurlijk super, want de temperatuur was daar ook heet, net zoals in de hel, ha ha, maar vandaag hier op Pinkpop was het nog warmer, maar de sfeer was hier net iets beter en heftiger, ofschoon dit een popfestival is, right?”

Volgende week verschijnt jullie nieuwe album Dear God, jullie vijfde studioalbum; waarom duurde het vijf jaar voordat het album klaar was?
Taylor: “Vijf jaar tussen platen is eigenlijk niet zo veel, we begonnen twee jaar geleden met het opnemen van nieuwe songs voor het album Dear God, maar toen kwam de toer met AC/DC (Power Up Tour 2024) ertussen en het schrijven van songs, opnemen en mixen duurde gewoon wat langer dan normaal.”

Tevreden met het nieuwe album?
Taylor: “Zeker weten, het is mijn favoriete Pretty Reckless plaat voor 100%, de songs zijn zo goed, we spelen natuurlijk ook al songs van het nieuwe album live, zoals For I Am Death, When I Wake Up en de response van het publiek bij deze tracks is fantastisch, dus….

Zijn er duidelijke verschillen tussen Death By Rock And Roll (2021) en het nieuwe album Dear God?
Taylor: “Op het nieuwe album komen de beste muzikale aspecten van wat wij zijn als band naar voren; het is een soort van brutale muzikale eerlijkheid, want de songs zijn allemaal zo intens en emotioneel heftig; zo heeft The Pretty Reckless eigenlijk nog nooit geklonken; luister maar eens naar Dear God, dat nummer knalt echt van de plaat af! De ideeën voor de songs kwamen eigenlijk heel natuurlijk, er was heel veel inspiratie, veel emotie en heel veel gedrevenheid. Het album werkt gewoon, dit is wat wij zijn, Dear God is het ultieme Pretty Reckless album, ha ha”

Hoe is jullie werkproces?
Taylor: “Er is geen proces, ha ha, ik schrijf zelf veel songs en dat doe ik echt in mijn uppie, en mijn inspiratie is de wereld, mijn leven en de eerste song die ik schreef voor het nieuwe album was de titeltrack, een song die gaat over de zogenaamde ruimte tussen hemel en hel, een erg emotionele song dus. Ik zou echter willen dat er een werkproces was binnen de band dat zou het waarschijnlijk toch allemaal wat gemakkelijker maken, maar ja, het is een cliché, maar het is wat het is, right?”

Dear God is best wel een ambitieus album, toch?
Taylor: “Ja, dat is zeker waar, ben ik helemaal met je eens, muzikaal gezien, maar ook qua teksten dus, ja. “

Hoe belangrijk zijn die teksten voor jou?
Taylor: “Heel belangrijk, daar draait het bij mij voor bijna 100% om, ook al verstaat of begrijpt niet iedereen altijd alle teksten, toch zijn ze de essentie van onze band; ze zijn intens, emotioneel en vaak ook pakkend, dus, ja heel belangrijk.”

Schrijf je ook nummers als jullie op tournee zijn?
Taylor: “Ik probeer het wel, maar het gaat meestal heel moeilijk omdat de optredens en alles wat daarbij komt kijken toch vaak vermoeiend zijn en veel tijd in beslag nemen, dus, ik zou het wel vaker willen doen, maar het lukt gewoon niet, ha ha…”

Wat is jouw favoriete track van het nieuwe album?
Taylor: “Allemaal, want het zijn allemaal eigenlijk mijn “kinderen”, de songs passen allemaal heel goed bij elkaar, want het lijkt soms wel een conceptalbum, maar niet echt natuurlijk. Elke song vertelt zijn eigen verhaal en om er dan een uit te kiezen is bijna niet te doen, maar Dear God en For I Am Death zijn waarschijnlijk toch wel stiekem mijn favoriete tracks, ha ha…”

Wat betekent succes voor jou?
Taylor: “Succes betekent voor mij echt iets groots maken, iets dat ik met veel energie en inspiratie gemaakt heb en iets waar ik zelfverzekerd over ben en overtuigd dat het goed is; alles wat daarbij komt kijken is dan alleen nog maar meegenomen.”

Dan zegt Ben dat het echt tijd is om te gaan, dus, jammer, maar helaas.

Dank Taylor voor je tijd.
Taylor: “Jij bedankt. Sorry dat het zo kort was…volgende keer meer, ok?

Lees ook...

Winkelwagen0
Er zijn geen producten toegevoegd aan je winkelwagen
Verder winkelen
0